Sommerakademi: Ansigt til ansigt med historien

5. juli 2021 : 10:00 - 9. juli 2021 : 14:00

Sommerakademi for unge i Hørsholm og Hillerød – mandag d. 5. juli – fredag 9. juli, kl. 10 -14.

I samarbejde med Ung i Hørsholm og Hillerød Kommune.

Ansigt til ansigt med historien.

Trænger du til at der sker noget nyt i din sommerferie? På museets sommerakademi i Hørsholm og Hillerød kan du møde andre unge med interesse for historie og få masser af gode samtaler og kulturoplevelser.

Vi har kaldt vores sommerakademi ‘Ansigt til ansigt med historien’ fordi vi ud over at høre og udveksle sjove historier om fortiden også skal arbejde kreativt med historien, når vi går i dybden med de to teenagere, dronning Caroline Mathilde og kong Christian 7.
De var kun 17 og 15 år, da de blev gift og skulle finde ud af at navigere i det danske hof med dets magtkampe og kærlighedsaffærer. I løbet af ugen dykker vi sammen ned i historien om de to unge menneskers oplevelser i 1700-tallet og undersøger forskelle og ligheder med livet som ung i Nordsjælland i dag.

Med hjælp fra designer Christina Bruun Olsson vil vi i fællesskab slippe kreativiteten løs og kommentere på dagens historiske vinkel ved at lave collager, spillekort, masker og andre værker, der senere skal udstilles i henholdsvis Hørsholm og Hillerød

Undervejs skal vi på besøg i Slotshavene i Hørsholm og Hillerød, besøge museets magasiner, drikke masser af te, kaffe eller varm chokolade (dronningens yndlingsdrik), prøve 1700-talsbeklædning, parykker og meget mere.

Vi lægger vægt på at skabe et rart, trygt fællesskab mellem deltagerne, der ikke kender hinanden på forhånd. Der er ingen krav til hverken at kunne kongerækken eller have særlige kreative talenter – du skal bare møde op præcis som du er og være med i et godt fællesskab! Link til folder om projektet.

Hvis du er i tvivl om det er noget for dig, så ring og få en snak med Ingeborg på tlf. 3044 6624.

Hvem kan deltage? Museum Nordsjællands sommerakademi er for unge fra Hillerød og Hørsholm kommuner i alderen 13-18 år. Der kan deltage otte unge fra Hillerød kommune og otte unge fra Hørsholm kommune. Det er først til mølle, så skynd dig at tilmelde.

Deadline for tilmelding: 25. juni. Mere information og tilmelding kan ske ved henvendelse til formidlingsinspektør Ingeborg Philipsen, ibp@museumns.dk tlf. 3044 6624.

Gratis deltagelse – men der skal beregnes mindre udgifter til transport mellem Hillerød og Hørsholm og en udflugt til Nationalmuseet i København, samt for deltagere over 15 år også mindre beløb til adgang til Frederiksborg Slot

Tid og sted: Sommerskolen afholdes i uge 27, mandag d. 5. juli – fredag 9. juli, kl. 10 -14 hver dag.

Undervisningen foregår både i Hørsholm og Hillerød:

Mødestedet i Hørsholm mandag og torsdag: Hørsholm Mølle, Ved Møllen 8, 2970 Hørsholm

Mødested i Hillerød tirsdag og fredag: Undervisningslokalet i Museum Elværket, Frederiksgade 6, 3400 Hillerød.

Onsdag 7. juli tager vi sammen med toget til København. Mødested og tidspunkt oplyses ved akademiets start. (fra Hørsholm tager vi til Holte Station og mødes med holdet fra Hillerød, hvorfra vi kører sammen til KBH)

Bus 375R går direkte mellem Hørsholm og Hillerød. Find køreplan her

Busstop Hørsholm: Hørsholm Ridebane (5 min. gang til Hørsholm Mølle)

Busstop Hillerød: Hillerød St. (11 min. gang til Elværket)

Kontakt os hvis transport er et problem, så finder vi en løsning! Medbring tøj, der passer til vejret, madpakke og gode sko.

Museet følger gældende Corona restriktioner. Deltagere over 15 år skal fremvise gyldigt Coronapas.

Start:
5. juli 2021 : 10:00