Reformationen 1536 blandt fiskerne i Gilleleje

27. september 2017 : 19:00 - 20:30

Ole Buchardt Olesen vil fortælle om baggrunden for reformationen i Danmark. Der gik 19 år fra Martin Luther slog sine 95 teser op på kirkedøren i Wittenberg til den nye tro officielt blev indført i Danmark. Det er en dramatisk historie, som mange jo nok er klar over – både i Tyskland og i Danmark. I Danmark fandt den værste borgerkrig sted, landet har haft, som en direkte udløber af begivenhederne i Tyskland, samt som følge af kampen om magten i Danmark. Krigen rasede fra 1534 til 1535 og var særdeles blodig og hård. Hertug Christian løb af med sejren og kunne herefter krones som Christian III af Danmark.

Der er meget der tyder på, at fiskerne i Gilleleje var stærkt optaget af Luthers nye lære. Straks efter reformationen ansatte man formodentlig egen præst, der kom til at stå i et stærkt modsætningsforhold til præsten i Søborg, som fra gammel tid havde haft gillelejerne blandt sine sognebørn. I fiskerlejet formåede man også i årene efter reformationen at bygge en kirke efter de lutheranske forskrifter. Gilleleje Kirke er den eneste i landet, der som nybyggeri helt og fuldt lever op til reformatorernes krav om enkelthed.

Under foredraget vil Christian den III`s første danske bibel fra 1550 ligge fremme på alteret.

Foredraget afholdes i forbindelse med DR`s serie ”Historien om Danmark”, hvor afsnittet med omtale af reformationen bringes lørdag d. 23. september.

Medvirkende: Sognepræst Ole Buchardt Olesen, Gilleleje Kirke og museumsinspektør Søren Frandsen, Museum Nordsjælland.

27. september 2017
Begivenhed Kategori: