Omvisning: Stenalderjægerne ved Nivå

5. oktober 2014 : 14:00 - 15:30

Kom og hør om Nordsjællands arkæologiske hot-spots: 7000 år gamle huse og begravelser

Arkæolog og museumsinspektør Ole Lass Jensen, Museum Nordsjælland fortæller om unikke fund og stenalderjægernes dagligdag.

Gratis adgang, alle interesserede er velkomne, ingen tilmelding.

Sted:

Mødested: Parkeringslommen i den østlige ende af Møllevej i Nivå. Du kan evt. parkere på Nivågård Malerisamlings P-plads (Gl. Strandvej 2, 2990 Nivå) og gå de 700 m til mødestedet.

Du kan også tage bus nr. 388 til Nivågårds Malerisamling (ankomst kl. 13.03 i retning fra Hørsholm og kl.13.15 i retning fra Helsingør).

04_5. oktober, kort-700x400

Fem søndage i træk inviterer Museum Nordsjælland alle interesserede til at opleve nogle af de mest spændende fundsteder i landsdelen. Fem af museets dygtige fagfolk har udvalgt hver deres yndlingssted. Her vil de formidle de historier, som landskabet gemmer på – og den viden, som de arkæologiske undersøgelser har bragt frem i lyset.

Se hele programmet her:  Museum Nordsjælland Fortiden i landskabet

Stenalderjægerne ved Nivå

I det smukke landskab ved Nivå kan man stadig fornemme omridset af fjorden, der fandtes her i stenalderen for 6000-8000 år siden. Fjorden blev de lokale stenalderjægeres faste tilholdssted, for her vrimlede skovene med vildt og fjorden med fisk. På bredderne eller på små øer i fjorden anlagde jægerne bopladser og begravede deres døde. I dag er området en skattekiste af arkæologiske fund. Ved Møllevej, hvor vi mødes, har arkæologiske udgravninger afsløret utroligt velbevarede rester af hytter og grave med skeletter af kvinder, mænd og børn. Fundene giver et unikt indblik i stenalderjægernes levevis og ritualer.

5. oktober 2014
Begivenhed Kategori: