Foredrag: Hørsholms skolehistorie i nationalt og nordsjællandsk perspektiv

7. oktober 2014 : 19:30 - 20:30

Museumsinspektør Hans Jørgen Winther Jensen holder foredrag i anledning af folkeskolens 200-års jubilæum.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig på forhånd.

En hørsholmsk skolehistorie

Vi taler om den danske folkeskole og det danske skolevæsen, selvom der er stor forskel kommunerne imellem. Jo længere vi kommer tilbage i tiden, jo større var forskellene. For det første gjaldt der forskellige love for henholdsvis land og by indtil 1958. For det andet spillede og spiller lokale forhold en stor rolle for udformningen af det lokale skolevæsen. Lokalpolitiske valg og fravalg var og er vigtige. Op-og nedture i børnetallet kan give sig udslag ikke bare i skolebyggeriet og i lærerkorpsets størrelse, men i strukturelle forhold af mere permanent karakter. Hver kommune har derfor sin egen skolehistorie. Derfor vil Hørsholms skolehistorie stå i centrum.

En nordsjællandsk skole?

På tværs af de helt lokale forskelle har der været ligheder inden for bestemte områder, der hang sammen med topografiske og erhvervsmæssige forhold. Længe var der således stor forskel på skolerne på land og i by. Og i Vestjylland fungerede skolen efter den såkaldt vestjysk skoleordning. På en lignende måde kan man spørge om skolevæsenet i Nordsjælland – de nordsjællandske forstæder til København – har og måske især har haft deres eget særpræg, der hang sammen med nærheden til København

Et klasseværelse på  Hørsholm Skole ca. 1965. Foto: Claus Ørsted/Delta

Et klasseværelse på Hørsholm Skole ca. 1965. Foto: Claus Ørsted/Delta

En fælles folkeskole

På trods af forskellighederne mellem de forskellige skolevæsener har der været og er der tale om en fælles folkeskole. Måske vil den centrale styring af skolen reducere forskelligheden i fremtiden, der så vil komme til udtryk i en større tilslutning til privatskolerne? Selv om disse spørgsmål ligger til grund for foredraget, vil Hørsholms skolehistorie dog stå i centrum lige fra dronning Louises skole i Rungsted fra 1718 til Kokkedal skolens åbning i 1975.

Læs mere om Hørsholms skoler fra 1700-tallet til 1960’erne i Museum Nordsjællands Hørsholm Årbog 2014.

Peter Cramer har malet dette billede mellem 1760 og 1770. Det er det eneste bevarede maleri af en landsbys skolestue. Her taget fra Dansk Skolehistorie bd. 1 side 346.

7. oktober 2014
Begivenhed Kategori: