Oldtidens bønder – i medgang og modgang

17. marts 2016 : 15:00 - 16:00

I vinteren og foråret 2016 afholder Museum Nordsjælland i samarbejde med Hørsholm Bibliotek fem lokalhistoriske foredrag i Kulturhuset Trommen. Foredragene holdes i Lilletrommen og varer hver en lille times tid. Der er gratis adgang, og der kræves ikke forhåndstilmelding.

Torsdag d. 17. marts 2016 kl. 15

Museumsdirektør Ole Lass Jensen:

Oldtidens bønder – i medgang og modgang

Det er ikke kun i vores egen tid, at samfundet oplever økonomiske og erhvervsmæssige kriser. Årtusindgamle arkæologiske fund vidner om, at lokalbefolkningen i Nordsjælland også i forhistorisk tid gennemgik store forandringer som følge af kriser. De seneste 4-5 års arkæologiske udgravninger på vores egn har leveret nye brikker til det puslespil, der afspejler, hvad der skete. En af brikkerne skal hentes i det mægtige romerrige, hvis yderste forposter lå kun nogle hundrede kilometer syd for det, der i dag er Danmark.

Foto_3

Inden udvidelsen af Helsingørmotorvejen blev der udført mange arkæologiske udgravninger, bl.a. her ved Hørsholm Syd.

17. marts 2016

Kulturhuset Trommen, Hørsholm bibliotek