Foredrag: Kaotiske oktoberdage i Gilleleje 1943

24. september 2018 : 19:00 - 20:30

Skonnerten M.A. Flyvbjerg, der sejlede 187 jødiske flygtninge til Sverige. Maleri af Frederik Ernlund, 1943

Ny viden om begivenhederne i Gilleleje for 75 år siden

Museumsinspektør Søren Frandsen fortæller om den seneste forskning i forholdene i Gilleleje under de danske jøders flugt til Sverige i oktober 1943. Foredraget er gratis og afholdes på Gilleleje Biblioteket i Kulturhavnen – husk tilmelding.

Foredraget tegner et billede af forholdene i Gilleleje under de danske jøders flugt til Sverige i oktober 1943. I løbet af få dage i begyndelsen af måneden kom fiskerlejet i brændpunktet for flygtningestrømmen.  Indtil det var muligt at sejle dem til Sverige skulle 500-600 jøder skjules.

I fiskerlejet herskede en giftig atmosfære og en hektisk stemning, hvor man aldrig kunne føle sig sikker, når man talte med fremmede. Der blev trods disse vanskelige forhold ydet en stor humanitær indsats af befolkningen i Gilleleje og omegn.

I alt 1300 jødiske flygtninge blev bragt over Sundet fra Gilleleje området, men for over 100 jøder blev det en tragedie, da chefen for den tyske grænsekontrol i Helsingør Hans Juhl, kaldet Gestapo-Juhl, fik held til at fange dem. Juhl udførte sin opgave meget nidkært, selvom besættelsesmagten i Danmark i øvrigt forsøgte at minimere aktionen mod de danske jøder for at kunne fortsætte fredsbesættelsen, der var en særaftale mellem de tyske myndigheder og den danske regering.

Det er gratis at deltage, men da der er begrænset antal pladser er tilmelding nødvendig. Det kan gøres via Gribskov bibliotekers hjemmeside.

24. september 2018
Begivenhed Kategori: