Kulturspot udstilling: Vandmøllerne ved Favrholm

27. maj 2021 : 19:00 - 30. juni 2021 : 19:00

Se fund og læs om de tre vandmøller, som indtil videre er udgravet omkring Favrholm og ved Solrødgård.

De arkæologiske udgravninger i Favrholm har været i gang siden 2019, hvor der blev givet grønt lys for at udgrave et areal på størrelse med 10 fodboldbaner. Inden for dette areal har arkæologerne udgravet omfattende bebyggelse fra bondestenalder og den ældre jernalder med alt hvad dertil hører af bopladser, tørvegrave, sakrale ofringer og meget mere. Men ud over de to perioder af oldtiden, så er der også dukket et helt særligt fund op fra middelalderen i form af en brændt vandmølle.

Kulturspot er et mobilt museum, der dukker op rundt omkring i Nordsjælland med forskellige små pop-up udstillinger. Den ombyggede container er piftet op i en opsigtsvækkende rød farve, så man ikke kan undgå at få øje på den ude i landskabet. Tanken er, at den ubemandede museumsenhed er åben og til rådighed, når folk har tid og lige kigger forbi.

Parkering ved Smørkildevej 10 i Hillerød.

Maj 2021, Brændt vandmølle ved Favrholm

Arkæologiske udgravninger i Nordsjælland