Juleåbent på Hillerød Bymuseum

3. december 2022 : 11:00 - 18. december 2022 : 16:00

40 kr.

Se de gamle fysikinstrumenter fra årets julekalender ‘Julehjertets Hemmelighed’ på DR. Hillerød Bymuseum holder åbent i julemåneden – vi har pyntet op til jul og har hyggelige juleaktiviteter for store og små.

Elektricitetens magiske verden

♥ Udforsk Tidens Gade og oplev hvordan det var at være barn for 100 år siden.

♥ I Weitzmanns Etablissement kan du se fysikinstrumenter, som museet udlånte til DR i forbindelse med optagelser af årets julekalender ‘Julehjertets Hemmelighed’. Tag Hillerød Bymuseums ‘Fysikinstrument bingoplade’ med hjem og kig efter fysikinstrumenterne i dagens afsnit af julekalenderen.

♥ Gå på opdagelse i elektricitetens magiske verden – få et indblik i opfindelsen af elektricitet og lav selv statisk elektricitet og få fjer til at flyve.

♥ Deltag i Bymuseets udfordring om at lave hygge uden brug af elektricitet.

♥ Prøv at handle i købmandsbutikken – sælg varer og drej håndtaget på det gamle smukke kasseapparat. Vej kaffen af og se og rør alle varerne fra oldefars tid. Se den gamle nisse, som snurrer rundt på kaffekværnen.

♥ Besøg Have-Grethes asyl – her kan børnene svinge kobbergryderne på støbejernskomfuret, prøve vaskebræt eller køre en tur med kludedukken.

♥ I udstillingen om Nordsten Maskinfabrik har vi en masse Tekno, så du også kan prøve at bygge maskiner!

♥  Skolestuen byder på kridt, tavler og rigtige skolebænke.

Museums cafe og butik

Museets café er åben og der kan købes børne-glögg, klejner, slik og sodavand.

Find mandelgaven blandt det spændende sortiment af bøger, juleark, legetøj, blækpinde mm. Der kan også købes vintage papir i julefarver og laves julepynt, mens gløggen nydes.

Weekend åbent i julemåneden: 3.-4. december, 10.-11. december, 17.-18. december, kl. 11-16.

Entré: voksne 40 kr. Børn og unge under 18 år gratis.

Den Levende Julekalender besøger Hillerød Bymuseum, søndag d. 18 december.

‘Julehjertets Hemmelighed’

13-årige Karen er tjenestepige på en herregård i sidste halvdel af 1800-tallet. Hun glæder sig altid til jul, for så ser hun sin ven, nissen Rumle, igen. Men mørke kræfter overtager herregården og kommer imellem Karen og Rumle, og julens magi hænger i en tynd tråd.

Se med på hver dag kl. 19.30 på DR1 og på DRTV fra 1. december.

Foto: filmfyn.dk

Start: