Foredrag: J.F. Struensee – oplysningsmand og dronningens elsker

31. august 2017 : 16:00 - 17:00

I perioden fra juni til november 1771 dannede Hirschholm Slot ramme om kærlighedsaffæren mellem kongens livlæge J.F. Struensee og dronning Caroline Mathilde. Det var på Hirschholm Slot, at dronningen fødte en datter, som alle anså for Struensees barn. Det var også herfra, at Struensee fik fuldmagt til at handle på kongens vegne og søgte at reformere landet efter oplysningstidens idealer.

I dette foredrag fortæller museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn om Struensees forsøg på at reformere samfundet og om kærlighedsdramaet mellem Struensee, Caroline Mathilde og den sindssyge Christian 7.

Billedet viser henrettelsen af J.F. Struensee og Enevold Brandt på Østre-Fælled i København den 28. april 1772, samtidigt stik, Museum Nordsjælland.

Foredraget er arrangeret af Hørsholm Bibliotek og Museum Nordsjælland.

Tilmelding er nødvendig – gratis billetter skal bestilles gennem Hørsholm Bibliotek – tlf: 4849 5750 – mail: horsbib@horsholm.dk

31. august 2017
Begivenhed Kategori: