Hørsholm Kulturdag2022

3. september 2022 : 11:00 - 17:00

Vel mødt til et sprudlende program på Kulturdag2022, hvor der er musik og underholdning for alle aldre.

Besøg museets bod – kom med på rundvisning i Slotshaven og byg din egen by.

Kulturwalks

Tag med på Kulturwalks og hør mere om hvorfor vi holder Hirschholm Festival.

➤ Hvad er det egentligt for en vigtig del af Danmarkshistorien, som fandt sted her i Hørsholm for 250 år siden?
➤ Hvad er Hirschholm Slot og hvor lå det?
➤ Hvem var Caroline Mathilde, Christian 7 og Struensee?
➤ Hvor blev slottet af?

Det kan du få svar på, hvis du går med på historisk Kulturwalks i Hørsholm Slotshave.
➤ 12.00-13.30
➤ 14.00-15.30

Guide: Malene Rossau

Byg din by: kl. 11-17

Besøg Hørsholm Egns Museums bod. Vi står klar med genbrugspap, farver, sakse, lim og masser af historisk inspiration.

Dit hus i byen kan blive udstillet på Hirschholm Festivalen søndag d. 4. september, hvis du vil være med. Du kan også få dit hus med hjem bagefter, hvis du hellere vil det.

Når du har bygget færdigt, får du et 1700-tals bygmesterdiplom med hjem.

Vi glæder os til at se dig!

Hvordan skal din by se ud?

Hjælp os med at bygge en model af byen og giv os dit bud på en bymidte med huse og steder præget af kvalitet, nydelse og ikke mindst lokale fællesskaber.

Vi henter inspiration fra vores fælles fortid og bruger genbrugsmaterialer, ligesom man gjorde dengang Hørsholm var en slotsby. Genskab byens sjove gamle huse, eller byg nogle helt nye, efter dit personlige design.

Hørsholm blev grundlagt i 1700-tallet som by for Hirschholm Slot. Det store pragtslot, lå dengang i Hørsholm Slotshave, der hvor Hørsholm Kirke ligger i dag.
Slottet var dronning Sophie Magdalenes personlige ejendom. Hun ønskede sig en by til sit slot, og så fik hun også sådan én af kongen! Kongen beordrede straks sin arkitekt til at lave en plan for byen. Dengang kunne kongen nemlig bestemme den slags.

3. september 2022
, , , , ,