Historiske værkstedsdage: Smykkeværksted med vikingeflet

24. november 2018 : 11:00 - 15:00

20 kr.

Kom og flet dit eget vikingearmbånd

Vikingerne foretrak sølv frem for guld. Sølvet blev brugt til smykker og udsmykning – og så var det et betalingsmiddel.  Man klippede stykker af sølvmønter, sølvbarre, sølvarmbånd og -halskæder, når man skulle købe ting. Derfor er mange smykker og arabiske mønter fra vikingetiden klippet i små stykker.

I smykkeværkstedet vil vi lave vikingeflet, som det kendes fra de arkæologiske fund. Vi arbejder i kobbertråd, som er nemmere at arbejde med end sølv. Kobbertråden ”hækles” til et lille rør som til sidst trækkes rundt og sættes på en lædersnor. Det kræver lidt tålmodighed at lave vikingeflet, men du vil få hjælp undervejs.

Underviseren er arkæolog på Museum Nordsjælland og ved en masse om vikingetidens smykker.

Tid: Lørdag d. 24.11. kl. 11-15 – løbende

Varighed: Ca. ½-1 time

Pris: 20 kr. for et kit med materialer til et armbånd eller en halskæde

Entre: Børn og unge under 18 gratis. Voksne 20 kr. (Årskort til alle museets udstillinger 70 kr.)

Alder: Fra ca. 10 år. Børn under 12 ifølge med en voksen. Voksne er også velkomne til at deltage.

Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog. Der er adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Den Arkæologisk særudstilling i Elværket ‘Glimt af hverdagen‘ har åbent fra kl. 11-16 – også søndag d. 25. november.

24. november 2018
20 kr.