Historiske værkstedsdage: Perleværksted

27. oktober 2018 : 11:00 - 15:00

Kom til historisk perleværksted i Elværket – og lav dine egne perler

Mennesker har til alle tider pyntet sig, bl.a. med perler som man har brugt i alle oldtidens perioder. Ravperler var populære i bondestenalderen (ca. 3300 f.v.t.). I ældre jernalder (ca. 1-375 e.v.t) var man glad for glasperler – især de blå. Begge typer perler er udstillet i Elværket.

I perleværkstedet vil vi lave kopier af de perler, du kan se i udstillingen. Vi arbejder i cernit, som er en slags modellervoks. Ved at bage perlerne ½ time i ovnen bliver de helt hårde og kan trækkes på en lædersnor. Underviseren er arkæolog på Museum Nordsjælland og ved en masse om oldtidens perler.

Se hele programmet for Historiske Værkstedsdage oktober og november.

Tid: Lørdag d. 27.10. kl. 11-15 – løbende

Varighed: Ca. ½-1 time + bagning

Pris: 20 kr. for et kit med materialer til 3 perler og lædersnor

Entre: Børn og unge under 18 gratis. Voksne 20 kr. (Årskort til alle museets udstillinger 70 kr.)

Alder: Fra ca. 6 år. Børn under 12 ifølge med en voksen. Voksne er også velkomne til at deltage.

Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog. Der er adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Den Arkæologisk særudstilling i Elværket ‘Glimt af hverdagen‘ har åbent fra kl. 11-16 – også søndag d. 28.10.

27. oktober 2018
,