Historisk værkstedsdag: Oldtidsvæv og garn

25. maj 2019 : 11:00 - 15:00

Kr. 20
Historisk Værksted Elværket

Prøv kræfter med tekstilfremstilling i Elværket

Hvor tit får du nyt tøj?

I oldtiden var det ikke ret ofte. Det var nemlig meget tidskrævende at lave et nyt stykke tøj. Først skulle fårene klippes og ulden spindes på håndtén. Man var glad for farver på tøjet, så derfor skulle der plukkes planter i forårsmånederne til at plantefarve med. Derefter skulle de mange meter garn væves til stof, inden man kunne sy sit tøj.

Forsøg viser, at der til en kvindedragt fra vikingetiden blev brugt 2,25 kg uldgarn med en garnlængde på 15.975 m. For at få en ensartet uldkvalitet har man skullet bruge uld fra 3-6 får. Erfarne spindere og vævere har været omkring 434 timer om at lave en kvindedragt. Omregnet til en 37 timers arbejdsuge har det taget næsten 12 uger at lave en enkelt kvindedragt!

I tekstilværkstedet på det Historiske Værksted får du mulighed for at prøve kræfter med forskellige dele af tekstilfremstillingen. Ulden fra et nyklippet får ligger fremme, så du kan mærke, hvordan det føles. Du kan spinde en uldtråd på håndten, som kan bruges til et lille armbånd eller halskæde. Du kan også prøve at væve på den store opstadvæv fra jernalderen. På en lille rammevæv kan du kan væve et lille armbånd eller bogmærke, som du kan få med hjem – eller du kan lave din egen håndten.

Et par af museets arkæologer står klar til at hjælpe. De ved også en masse om oldtidens tekstiler. I den arkæologiske udstilling kan du se forskellige redskaber til tekstilfremstilling.

Starttidspunkt: Løbende fra kl. 11-14 (ingen tilmelding)

Varighed:  ca. 1 time

Alder: Fra ca. 6 år. Børn under 12 ifølge med en voksen.

Voksne er velkomne til at deltage med eller uden børn.

Materialer: 20 kr. for materialer til at væve/spinde med.

Arkæologiske udstilling: ‘Hvad kælderen gemte’ i Elværket er åben kl. 11-15 – gratis adgang

Adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog.

25. maj 2019
Kr. 20