Historisk debat: Danmark og Polen i oplysningstiden

23. november 2017 : 16:00 - 18:00

Historisk debat museum nordsjælland

Museum Nordsjælland og Polens Ambassade inviterer til historisk debat

Torsdag d. 23. november, kl. 16-18, mødes Przemysław Gawron (UKSW University, Warsaw) Kristoffer Schmidt (Museum Nordsjælland) og Michael Bregnsbo (Syddansk Universitet) for at diskutere nye ideologiske og samfundsmæssige strømninger i Danmark og Polen i oplysningstiden.

I slutningen af 1700-tallet blev de politiske regimer i Europa udfordret af nye idéer om frihed, lighed og broderskab.

I Danmark blev oplysningsidéerne ført mest radikalt ud i livet under Struensees kortvarige styre, men nogle år senere gennemførte Frederik 6. også en række progressive reformer i en omhyggeligt statsstyret proces.

I Polen blev oplysningsideerne forbundet med modstand mod russisk indflydelse, hvilket kom tydeligst til udtryk i vedtagelsen af en forfatning inspireret af den franske revolution og i Tadeusz Kosciuszkos væbnede opstand, der byggede på progressive ideer.

Men hvor kom de nye ideer fra? Hvilke ideologiske lejre fandtes der? Hvilke ligheder og forskelle kan man se mellem landene?

Dette og meget andet er til debat, når de tre historikere mødes på Museum Nordsjælland og fremlægger deres syn på sagen.

Som indledning til arrangementet vil der blive vist en kort dokumentarfilm. Efter arrangement vil der blive serveret en forfriskning, og der vil være mulighed for at deltage i en guidet tur i udstillingen. Begivenheden arrangeres af Polens Ambassade i samarbejde med Museum Nordsjælland.

Bemærk at arrangementet er på engelsk

Museum Nordsjælland, (Konfirmandstuen), Sdr. Jagtvej 2, 2970 Hørsholm

23. november 2017