Detektorkursus

18. november 2017 : 10:00 - 14:00

detektor fund

Har du en metaldetektor men ved ikke rigtig hvordan du skal bruge den? Eller kunne du godt tænkt dig at prøve at gå med en metaldetektor?
Så har du chancen lørdag d. 18. november når to erfarne detektorførere fra Hørsholm Arkæologiske Forening og Furesø Arkæologi- og Detektorgruppe inviterer til detektorkursus for amatørarkæologer.

Program

På dagen vil du få en introduktion til brugen af metaldetektoren, til landskabet og registrering af fundene samt danefælovgivningen. Du vil høre om de skrevne og uskrevne regler og om de nordsjællandske detektorfolks samarbejde med Museum Nordsjælland. Og du vil naturligvis også kommer ud i felten og prøve at gå med detektor.
Kurset er arrangeres i samarbejde med Museum Nordsjælland. Du må meget gerne medbringe din egen metaldetektor. Har du ikke en detektor selv, vil der i begrænset omfang være mulighed for at prøve en detektor med en af arkæologiforeningernes medlemmer.

Tilmelding

Detektorkurset er gratis, men det kræver tilmelding at deltage. Du melder dig pr. mail ved at skrive dit navn og telefonnummer til post@museumns.dk senest onsdag den. 15. november kl. 12. Skriv om du medbringer din egen detektor.

Antallet af kursuspladser afhænger af fordelingen mellem deltagere med/uden egen detektor. Du får derfor først besked, om du kan deltage et par dage efter tilmeldingsfristen.

Kurset bliver aflyst, hvis det er silende regn eller frostvejr, da det gør det svært at gå med detektor.

18. november kl. 10 – ca. 14

Mødested

Museum Nordsjælland, Frederiksgade 9, 3400 Hillerød.

Du skal være i bil, så du efter det indledende oplæg på museet, selv kan transportere dig til den mark, hvor I skal gå med detektor. Kurset slutter ude i felten.

Fornuftigt fortøj (uden metal i) samt varmt, vind- og vandtæt tøj – det kan være koldt at gå med detektor.

Medbring

* En metaldetektor hvis du har.
* En pinpointer hvis du har.
* Evt. en lille skovl.
* En smartphone med GPS funktionen slået til, da den skal bruges til indmåling af dine fund.
* Madpakke og en termokande med noget varm at drikke.

Læs mere om Museum Nordsjællands arkæologiske arbejde.

18. november 2017
Begivenhed Kategori: