Guidet vandretur i Sjælsmark

20. juni 2020 : 14:00 - 15:30

Jens Jensen sat på gaden i Sjælsmark – i 1759

Kom med på guidet historisk vandretur. Arkivleder Hans Jørgen Winther Jensen, Hørsholm Lokalarkiv, fortæller om landsbyen Sjælsmark.

Sat på gaden, er det moderne udtryk, der falder en ind, når man første gang hører om begivenhederne i landsbyen Sjælsmark i 1759: bonden på en af gårdene – han hed Jens Jensen–havde gennem mange år været bagud med betalingen af sine afgifter til det kongelige herskab, enkedronning Sophie Magdalene, der besad Hirschholm Gods. Desuden havde han forsømt driften af gården. Derfor fradømtes han nu gården og skulle forlade den sammen med familien, hvad der var meget sjældent.

I datidens sprog sagde man, at han havde forsiddet gården. En anden bonde, Peder Jensen, skulle nu overtage og drive gården; men først skulle bygningerne flyttes og nyopføres på et mere egnet sted af andre bønder fra egnen og for godsets penge. Den gård, som blev resultatet, eksisterer den dag i dag. Den ligger i Sjælsmark og har adressen Landsbyen 6.

Så hvad er mere passende end at starte en lille vandretur i og omkring Sjælsmark her?

Luftfoto af Sjælsmark landsby 1937. Gården Tingstedgård ses til venstre.

Et andet oplagt mål på turen er Landsbyen nr. 9 for enden af den gamle landsbygade. Frederik. 4. lod i perioden 1722-27 cirka 240 skoler opføre rundt omkring i Danmark – de såkaldte rytterskoler. Bygningen her er en sådan rytterskole. Den er i sin kerne fra 1724. Det er dog ikke bare enkelte bygninger i landsbyen, der er gamle. Det er også hele ‘byplanen’ – beliggenheden af husene i byen.

De nuværende huse ligger stort set som deres forgængere har ligget helt tilbage til 15-1600-tallet, selv om de er af nyere dato, hvilket er usædvanligt. I slutningen af 1700-tallet skete der nemlig store ændringer med de danske bondegårde. Hvor den enkelte gård tidligere havde haft sine jordlodder liggende spredt på mange forskellige steder, fik gårdene nu samlet deres jord på et, og undertiden et par, steder. Derfor blev mange gårde flyttet ud fra de landsbyer, hvor de hidtil havde ligget samlet inde i landsbyen. Men i nogle landsbyer med få gårde foretrak bønderne at blive boende inde i landsbyens trygge fællesskab. Således her i Sjælsmark.

Den rivende teknologiske og økonomiske udvikling, som dansk landbrug har gennemløbet siden 1945, har ændret bygningerne radikalt, men ikke i Sjælsmark, for som følge af opførelsen af Sjælsmark Kaserne, blev en stor del af landbrugsjorden eksproprieret i 1951, og kun et par ældre landmænd fortsatte med at dyrke deres jord syd for Sjælsmarksvej. Derfor opførtes der kun få nye bygninger og Landsbyen har kunnet bevare sit præg af gammel landsby. Man vil kunne få mere at vide om Sjælsmarks historie på en vandretur i Landsbyen.

Foto: H. Zangenberg ca. 1930. Tingstedgårds gårdsplads.

Pris: 40 kr. (Gratis under 18 år) Kræver forhåndstilmelding, da der er begrænset antal pladser – på mail: post@museumns.dk

Tid: Lørdag d. 20. juni kl. 14.00 – ca. 15.30

Sted: Vi mødes ud for Tingstedgård, Landsbyen nr. 6. Her vil man kunne høre mere om gårdens historie. Herefter går turen ned ad bygaden. For enden af denne ligger den gamle rytterskole, hvor vi igen gør holdt. Herfra går vi ned til Sjælsø, hvor man vil kunne høre om anvendelsen af søens ressourcer gennem tiden og mere generelt om Sjælsmarks historie.

Guide: Historikeren Hans Jørgen Winther Jensen, museumsinspektør på Museum Nordsjælland

20. juni 2020
, ,