Grumme Foredrag: Grumme skæbner og mærkelige hændelser

3. marts 2020 : 19:00 - 20:00

50 kr.

– blandt fiskere og almue i Gilleleje og Omegn.

Havet og stranden gav i ældre tid anledning til forestillinger om genfærd og spøgelser, hvor fundet af strandvaskere spillede en stor rolle. I Gilleleje, som i andre kystsamfund på Sjællands nordkyst, var befolkningen stærkt troende, men det vi i dag kalder overtro, var også noget der prægede et kystsamfund i hverdagen.

Museumsinspektør Søren Frandsen har gennem et helt liv beskæftiget sig med Gilleleje og omegn, herunder de barske forhold der herskede på kanten af havet. Han vil fortælle om fiskerbefolkningens forestillingsverden i en tid, der ligger over hundrede år tilbage.

Grumme Foredrag

Foredragsrække i Hillerød: liste over alle arrangementer.

Alle foredrag er af én times varighed og afholdes i Frederiksgade 9, 3400 Hillerød fra kl. 19-20.

Efterfølgende er der mulighed for at se udstillingen Grumme Skæbner i Elværket, Frederiksgade 11.

Pris: 50 kr. pr. foredrag inkl. adgang til udstilling, samt kaffe og kage.

Medlemmer af biblioteksklubben i Hillerød og museumsforeningerne for Museum Nordsjælland betaler 35 kr. pr. foredrag.

Tilmelding påkrævet på mail post@museumns.dk eller tlf. 6181 5812. Der kan betales med kontanter eller Mobile Pay på nr. 186672.

Der er gratis parkering bag museet.

Foto: Spøgelse på vandring. Efter Ugeposten 20. december 1994.

3. marts 2020
50 kr.