Fortidsmindedagen Hillerød: Forsvundne fortidsminder – bevarede fortællinger

28. april 2019 : 10:00 - 12:00

De arkæologiske fund fra mulden under Solrødgård Klima- og Miljøpark i Hillerød er mange og viser, at området har været benyttet både i stenalder, bronzealder, jernalder og i renæssancen. Stedet der i dag rummer genbrugsstationen, husede også stenalderbondens losseplads for 5000 år siden. Der hvor Klima- og Miljøcenteret ligger boede bronzealderbonden på sin gård.

I dag udnytter man Havelse å i klima-øjemed, i renæssancen udnyttede man vandets kraft til at drive vandmøller. Over en årrække har arkæologerne udgravet fantastiske fund; lige fra oldtidens smukkeste lerkar, til håndværksmæssig unikke spydspidser og bronzealderbondens sirligt dekorerede økse lavet af kronhjortetak.

I dag har Solrødgårdområdet fundet ny anvendelse og fortidsminderne er gravet op af jorden. Mange genstande har gennemgået konservering og arkæologerne har analyseret de mange fund.

Kom med arkæologen på en gåtur i området, hvor fortidsminderne genskabes som en fortælling om fundene, i det landskab hvortil de er knyttet.

Tid: søndag d. 28. april 2019 kl. 10-12. Gratis adgang.

Mødested: Ved indgangen til Genbrugsstationen, Solrødgårds Allé 6, 3400 Hillerød.

Alle er velkomne!

28. april 2019