Fortidsmindedag: Gåtur – det forsvundne fiskerleje

22. april 2018 : 14:00 - 15:30

På fortidsmindedagen søndag d. 22 april kl. 14, fortæller museumsinspektør Kjartan Langsted historien om det lille fiskerleje Ræveleje.

I Hornbæk Plantage ligger resterne af det lille fiskerleje Ræveleje, der eksisterede fra 1400-tallet og frem til 1640. Her boede en lille fiskerbefolkning, som erhvervede sig af dels fiskeri og dels af mindre landbrug.

I 1988 blev en af hustomterne arkæologisk undersøgt. Den viste sig at være meget velbevaret, da den gennem århundreder har ligget begravet under et tykt lag flyvesand. Fundene fra fiskerhuset fortæller den spændende historie om, hvordan livet blev levet netop her i middelalderen.

Kom og hør mere om fiskerne og deres liv, hvordan huset så ud og om årsagerne til at Ræveleje blev forladt.

Vi mødes kl. 14 på den store P-plads på Nordre Strandvej ca. 2 km. øst for Hornbæk (se kort). Gåtur på ca. 1-2 km.

22. april 2018
, , ,