Foredrag: Slavekaptajnen i Hørsholm

11. april 2018 : 16:00 - 17:00

Fuglsanghus hørsholm

Onsdag den 11. april kl. 16-17 fortæller museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn historien om slaveskibskaptajnen Jørgen Andreas Hiorth.

Jørgen Andreas Hiorth slog sig ned i Hørsholm i begyndelsen af 1780’erne, efter at have tjent en formue på slavehandelen i Vestindien. Han boede i det hus, der i dag kaldes Fuglsanghus.

Da Danmark i 1917 solgte De Dansk Vestindiske Øer til USA, var det afslutningen på en 250 års epoke, hvor Danmark havde haft kolonier i Caribien og Afrika. Handelen på de oversøiske pladser er et dystert kapitel af Danmarkshistorien for et af dens formål var at fragte slaver fra Afrika til Amerika.

Foredraget er gratis – men billetter skal bestilles på forhånd gennem Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

11. april 2018
Begivenhed Kategori: