Arkæologisk foredrag: Når ofringer og dagligdag smelter sammen

18. april 2018 : 16:00 - 17:00

arkæologi Museum Nordsjælland

Onsdag d. 18. april fortæller arkæolog Anne Louise Lund Johansen om spændende fund fra udgravning af mose i Asminderød.

Arkæologer fandt en unik samling af usædvanligt velbevarede trægenstande. Blandt de sjældne fund var ardskær, en tørvespade, en ske, skåle, samt en rig variation af genstande fra hverdagen i yngre romersk jernalder. Fund, som havde ligget gemt i optimale bevaringsforhold i mosens våde miljø.

Den arkæologiske undersøgelse foregik i en mose, hvori man havde gravet efter tørv i jernalderen. Efter opgravningen, var tørvegraven blevet brugt til ofringer af trægenstande og lerkar. Tørvegraven giver et spændende indblik i den meget forskelligartede anvendelse af moserne og den betydning de har haft for jernalderens mennesker.

Foredraget er gratis, men billetter skal bestilles på forhånd gennem Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

18. april 2018
Begivenhed Kategori: