Foredrag: Henrettelsen af Struensee

29. april 2022 : 16:30 - 17:30

Foredrag med Professor Ditlev Tamm

Fredag d. 29. april kl. 16.30, fortæller professor i retshistorie Ditlev Tamm om baggrunden for Struensees og Brandts brutale henrettelse, samt de retsforhold og retspraksis som resulterede i deres dødsdom.

Foredraget finder sted i Sognegården ved Hørsholm Kirke, Barakstien 2, 2970 Hørsholm, og varer en times tid.

Tid: fredag d. 29. april kl. 16.30

Sted: Hørsholm Sognegård, Barakstien 2, 2970 Hørsholm

Pris: 50 kr. Billet bestilles via Billetnet.dk

Den blodige henrettelse af Johann Friedrich Struensee

I år er det 250 år siden, at den blodige henrettelse af Johann Friedrich Struensee og Enevold Brandt fandt sted. Struensee havde ikke bare taget magten i landet, han havde også haft en affære med dronning Caroline Mathilde. Struensee og Brandt blev begge dømt for majestætsforbrydelse efter Danske Lov. Struensees hovedforbrydelse var hans forhold til dronningen. Brandt blev dømt for at have lagt hånd på kongen. Henrettelserne fandt sted den 28. april 1772 på Østerfælled, den nuværende Fælledpark. Først blev Brandt henrettet. Hans våbenskjold blev sønderbrudt, hvorefter højre hånd blev afhugget og dernæst hovedet. Da det blev Struensees tur, havde bødlen problemer med øksen. Først ved det tredje hug blev hovedet skilt fra kroppen. Kroppen blev parteret. Til sidst blev Struensees kønsdele fremvist for mængden. Symbolikken var ikke til at tage fejl af. De parterede kroppe blev lagt på hjul og stejle til skræk og advarsel.

Foredraget er arrangeret af Museum Nordsjælland i samarbejde med Hørsholm Kirke i anledning af jubilæet.

Hørsholm Egns Museum udstilles flere spændende genstande, der relaterer sig til den retssag, som førte til den dramatiske henrettelse af Struensee og Brandt. Her kan blandt andet nævnes flere kobberstukne illustrationer, der udkom i kølvandet på dommen og henrettelsen og en række håndskrevne 1700-talskopier af dokumenter fra retssagen mod Struensee, Brandt og Dronning Caroline Mathilde. Disse cirkulerede som ulovlige skrifter blandt 1770’ernes læsere. I forbindelse med foredraget kan man besøge museet gratis ved fremvisning af billet til arrangementet.

Foto: Portræt af Struensee. Kopi (Malet af K. Hansen 1824) efter Jens Juels original. Fra kongernes Samling, Rosenborg.

29. april 2022
,