Åbent hus: arkæologisk udgravning på Posen i Hillerød

30. april 2022 : 14:00 - 16:00

Kom til åbent hus i udgravningen på Posen i Hillerød og hør mere om, hvad arkæologerne finder og hvordan de arbejder.

Lørdag d. 30. april kl. 14-16.

Siden slutningen af marts måned har et hold arkæologer fra Museum Nordsjælland været i gang med at undersøge fundamenter og andre spændende anlæg fra den gamle Slotskro, der gemmer sig lige under Posens græstørv.

Der har ligget slotskro på området lige siden Frederiksborg Slot blev opført i slutningen af 1500-tallet, da kongen havde brug for et sted at indlogere gæster og tilrejsende folk.

Da kroen blev opført, havde den fire fløje, 5-6 gæstekamre, staldplads til 50 heste og var omgivet af en stor have. Den er siden bygget om, revet ned og bygget til ad mange omgange gennem tiden.

Den seneste hovedbygning blev opført i 1862 og fungerede som privatbolig. Bag hovedbygningen lå en portbygning, som stammer helt tilbage fra den første slotskro og dermed var byens ældste bygning (ud over selve Slottet), indtil det hele blev revet ned i 1966.

I udgravningerne er vi stødt på rester af fundamenter fra forskellige bygninger, hvis rækkefølge vi skal forsøge at hitte rede i, samt en brønd med fund, der stammer helt tilbage fra kroens ældste tid. Lige nu undersøger vi en fiskedam, som lå tæt ved søbredden og blev fyldt op med affald, da den blev sløjfet. Det våde miljø giver os enestående muligheder for at finde ting af træ og læder, som normalt ville være formuldet – heriblandt en hel del sko fra slutningen af 1700-tallet til starten af 1800-tallet, samt konstruktioner af træ, der stadig ser friskt ud, selvom det er flere hundrede år gammelt.

Af sikkerhedshensyn beder vi om, at man holder sig uden for afspærringerne og følger arkæologernes anvisninger.

Brønden, som hørte til den ældste slotskro, omkr. slutningen af 1500-tallet.

Portbygningen, som var byens ældste bygning indtil nedrivning i 1966.

Grønglaseret kakkel med menneskefigur fundet i brønden. Den har siddet som dekoration på kakkelovn, og dateres til slut- 1500-tallet til starten af 1600-tallet.

Tre friskfangede sko, fra den forhenværende fiskedam. Den lille tøffel passer et barn i 4-5-årsalderen.

30. april 2022
, ,