Foredrag: Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73

5. oktober 2021 : 17:00 - 18:30

40 kr.

Oplysningstiden og Hørsholm

Foredrag med professor Ulrik Langen på Hørsholm Bibliotek tirsdag d. 5. oktober, 17-18.30.

Den 14. september 1770 afskaffede livlægen Struensee censuren og indførte trykkefriheden. Som det første rige i verden havde Danmark ophævet al censur og givet ordet frit, og det førte til tre år, hvor det væltede frem med nye skrifter om alverdens aktuelle emner, hån og spot.

I foredraget tager professor Ulrik Langen os tilbage til trykkefrihedstiden, hvor vi følger udvalgte debatter og fejder, og den nye offentlighed der blev skabt omkring den. Ulrik Langen er professor i Historie og har skrevet det anmelderroste pragtværk ‘Grov Konfækt – tre vilde år med trykkefrihed 1770-73’ sammen med Henrik Horstbøll og Frederik Stjernfelt.

Billetter kan købes på Hørsholm Biblioteks hjemmeside fra d. 10. august.

Afskrift fra Struensee-kommissionen. Foto: Phillip Nørgaard.

I samarbejde med Museum Nordsjælland afholder Hørsholm Bibliotek dette efterår tre forrygende arrangementer om oplysningstiden.

Dannelse, ytringsfrihed og menneskerettigheder er grundlaget for vores moderne demokratiske samfund. Også i 1700-tallet var det højaktuelle emner, da oplysningstidens tanker spredte sig i Europa og satte fornuften i centrum. I 1771 opholdt livlægen Johan Friedrich Struensee, den sindssyge Christian 7. og hans dronning Caroline Mathilde sig på det nu forsvundne Hirschholm Slot i Hørsholm. Struensee blev dronningens elsker og landets reelle hersker. Han ville ændre samfundet efter oplysningstidens ideer og udstedte et væld af forordninger og love fra Hørsholm.

Se program omtale af alle arrangementerne på Kulturhus Trommens hjemmeside.

Museum Nordsjælland ønsker i samarbejde med Hørsholm Kommune at skabe et nyt museum om oplysningstiden i Danmark i en af de historiske bygninger, hvor Jagt- og Skovbrugsmuseet lå. I den forbindelse inviterer Museum Nordsjælland og Hørsholm Bibliotek til en række arrangementer hen over efteråret med oplysningstiden i fokus.

Foto af Ulrik Langen: Les Kaner

5. oktober 2021