Åbent hus på udgravning: Ørby Gade i Ørby, Helsinge

6. oktober 2021 : 17:00 - 18:30

Besøg den arkæologiske udgravning ved Ørby Gade i Ørby

Arkæologerne viser fund frem og du kan komme med på en tur rundt i udgravningen. Museum Nordsjælland er i disse dage ved at udgrave et område midt i Ørby, hvor der har boet mennesker gentagne gange de sidste 5000 år.

De ældste fund stammer fra midten af bondestenalderen, omkring 3000/2800 f.Kr. På dette tidspunkt har man boet på forhøjningerne, og brugt de små vådområder på grunden som losseplads, til stor glæde for arkæologerne. De fugtige og iltfattige lag har givet gode betingelser for bevaring af knogler og tænder fra både husdyr og jagtbytte, men der er også flintgenstande og potteskår, som giver et fingerpeg om dateringen. Netop denne periode af bondestenalderen er kendetegnet ved at husdyrhold og jagt tilsammen udgjorde livsgrundlaget, hvilket er et brud med de foregående 1000 års tradition, hvor husdyrholdet dominerede. Bopladser fra denne tid er uhyre sjældne, der kendes faktisk kun en håndfuld af dem fra Nordsjælland.

Efter ca. 2800 f.Kr. har området tilsyneladende henligget ubeboet i ca. 2500 år, før der igen ses spor efter bosættelse. Jordovne fra tiden omkring 500 f.Kr. til omkring år 0 viser, at man har brugt området, men selve gårdene fra denne periode er der ikke fundet spor efter indenfor det undersøgte område.

Derimod er der fundet rester efter mindst én gård fra omkring 3-400 e.Kr. I tilknytning til gården har vi fundet et offer, som sikkert er foretaget i forbindelse med opførelsen af gården, formodentlig som en del af indvielsen af huset. Offeret består af en kompleks opbygning af flere elementer fra forskellige dyr: En hund, flere får, en ko og en kalv, sammen med nogle sten. Offerfundet er ganske specielt, da ofrede dyr oftest findes hvor bevaringsforholdene er bedst, som eksempelvis i moserne, men særlige omstændigheder på denne boplads har betydet, at knoglematerialet er bevare på tørt land.

Efter 400-tallet har området igen henligget uden beboelse helt frem til renæssancen, hvor der atter blev opført en gård, Møllebjerggård, som i de følgende 400 år ombygges i flere omgang. Den sidste fase af gården blev revet ned i 2020.

Tid: Onsdag d. 6. oktober kl. 17.00
Sted: Ørby Gade 3, Ørby, 3200 Helsinge.

Foto: Dronefoto af udgravningen i Ørby.

6. oktober 2021
, , ,

Ørby Gade 3, Ørby, 3200 Helsinge.
Ørby Gade 3
Ørby, Helsinge 3200 Danmark