Aflyst – Foredrag: Med Kongen til Bords

februar 20 : 19:00 - 20:00

50 kr.

Foredrag er aflyst.

Foredrag om det kongelige taffel tirsdag d. 20. februar i Elværket. Lisbet Hein, historiker og forhenværende leder af Hørsholm Egns Museum, sætter spotlys på det kongelige taffel på Hirschholm Slot i 1700-tallet.

Hør hvad de kongelige fik serveret, når de gik til bords, om tilberedningen og råvarerne, der blev hentet fra nær og fjern – i samme måltid kunne der blive serveret jordbær fra Frydenlund og sukker fra Vestindien.

Lisbet Hein fortæller også om bespisningen af de omkring 300 tjenestefolk, hvis mad var en væsentlig del af lønnen, og om den forandring, der skete med serveringen i Struensee-tiden, hvor de kongelige ofte spiste enkle måltider, serveret ganske uformelt i det grønne.

I anledning af særudstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år, holdes en række foredrag om mad og måltider gennem historien. Find næste arrangement i Museum Nordsjællands arrangements kalender.

Museet åbner dørene kl. 18, så publikum kan opleve særudstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år inden foredraget begynder kl. 19.

Dato: tirsdag d. 20. februar kl. 19.

Pris: Billetter koster 50 kr. inkl. entré til udstillingen, der kan opleves inden foredraget fra kl. 18.

Billetter købes på Nationalparkbooking. Der er 20 billetter med 20% rabat for medlemmer af museumsforeningerne og Biblioteksklubben i Hillerød – rabatkode: nomus.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, Hillerød.

Arrangement aflyses hvis der er solgt under 10 billetter.

Historiker Lisbet Hein.

februar 20