Foredrag: De utugtige kvinder

11. maj 2022 : 17:00 - 18:00

Bestil gratisbillet

Museumsinspektør Susan Johnsen fortæller om hvordan ugifte gravide kvinder i 1500-tallet pludselig blev stemplet som utugtige, og de blev i stort antal straffet på byens kag.

I 1500-tallets Norden blev frugtbarhed, med den reformerte kirkens indblanding, gjort til den ultimative skam og ulykke, hvis ikke den var velsignet af kirken. Nu blev kvinder straffet for graviditet uden for ægteskab – de blev ‘strøget på kaget’. I årtusinder efter årtusinder var livets mirakel netop frugtbarheden – hos mennesker og i naturen – og ikke noget man turde regne for givet eller ringeagte.

Hvad var der på spil i 1500-tallet, som fik den kristne kirken til at gå forrest i kampen mod frugtsommelige kvinder udenfor ægteskab? Hvorfor gik man så hårdt til værks, at man endnu 400-500 år senere, langt ind i 1900-tallet, talte nedsættende om ‘uægte børn’?

Tid: onsdag d. 11. maj, kl. 17-18.

Sted: Hørsholm Bibliotek, Caroline Mathildes rum.

Gratisbilletter påkrævet – bestil på Hørsholm Biblioteks hjemmeside. Bemærk at billetter kan ikke købes i døren.

Mennesker i trængte kår

Museum Nordsjælland afholder i samarbejde med Hørsholm Bibliotek en lokalhistorisk foredragsrække med temaet om mennesker i trængte kår. Det er mennesker, der normalt har gået under radaren i historieskrivningen, som nu får en stemme i foredragene.

Foredrag: Det underste lag, onsdag d. 18. maj kl 17, Hørsholm Bibliotek.

Foto: Kagstenen i Søborg

11. maj 2022