Forårstur med arkæologerne: Forsvundne verdener – tur i Folehaven Hørsholm

12. juni 2021 : 13:30 - 16:00

50 kr.

Tag med museumsdirektør og arkæolog Ole Lass Jensen, på tur i Rungsted Hegn og Folehaven – og få et kig ind i forsvundne verdener.

På en fem kilometer lang vandretur oplever vi nogle af de mange historiske spor, skoven gemmer på. I Rungsted Hegn møder vi den stejle kystskrænt, som ishavets bølger skabte for 15.000 år siden, og rester af stendysser, hvor stenalderens bønder begravede deres døde. I Folehaven ser vi nærmere på nogle af de mange gravhøje, der er bevaret i skoven. De største af dem blev rejst i bronzealderen og dækker over rige stormandsgrave. På turen krydser vi også egnens ældste vejsystemer – og finder sten med mystiske tegn.

Alle er velkomne. Turen varer ca. 2½ time og kræver godt ben- og fodtøj. Da det foregår udendørs, må påklædning og fodtøj afstemmes efter vejret.

Tid og sted: Lørdag d. 12. juni kl. 13.30. Vi mødes på p-pladsen i skovbrynet ved Rungstedvej lige over for Galleri X, Pennehave 18.

Pris og tilmelding:  50 kr. pr. person – gratis under 18 år. Tilmelding sker på billet.dk.

En anden virkelighed i landskabet – forårsture med arkæologerne

Museum Nordsjælland byder velkommen både indendørs og udendørs med en ny arkæologisk udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ og med en række forårsture ud i landskabet.

Hvor udstillingen præsenterer genstande og temaer, der har relation til den fortidige religiøse forestillingsverden, er forårsturene i højere grad knyttet til de originale steder i landskabet, hvor disse fortidige trosforestillinger er foregået. Det er forbundet med en særlig stemning og oplevelse at komme ud i landskabet og ved selvsyn tage fortidens spor i øjesyn og opleve historiens vingesus.

Turene går til specifikke steder rundt om i Nordsjælland, hvor man endnu kan se og opleve elementer, som på den ene eller anden måde kan knyttes til udstillingens temaer. Turene kan opleves selvstændigt, som en kærkommen lejlighed til at besøge steder i naturen, hvor man måske ikke selv tager forbi til hverdag, eller som et supplement til et besøg i udstillingen.

12. juni 2021
50 kr.