Efterårsture i verdensarven i Store Dyrehave

13. oktober 2020 : 14:00 - 16:30

40 kr.

På parforcejagt med kongen og på jagt efter parforcejagtlandskabet

Tag med på guidet tur i Store Dyrehave. Tirsdag (og torsdag) i efterårsferien er det igen muligt at komme helt tæt på de danske kongers storslåede parforcejagt.

Med site manager Jesper Munk Andersen går turen ind i den efterårsgyldne skov ad de snorlige jagtveje til dyrehavens storslåede centrum – Kongestjernen. Den var ikke blot majestætens opholdssted under de nærmest teatralske jagter, men også en væsentlig grund til, at området i 2015 blev udpeget til UNESCO verdensarv.

Hør historien om parforcejagtens på en gang bestialske og iscenesættende karakter og om det sindrige system af jagtveje i de nordsjællandske skove, hvis enestående udformning ikke finder sit lige i verdenen.

Den ca. 5 kilometer lange tur af jagtveje og -spor tager ca. 2½ time. Husk derfor ordentligt fodtøj og tøj efter vejret.

Tid: Tirsdag d. 13. oktober kl. 14- ca. 16.30. Turen gentages torsdag d. 15. oktober.

Sted: Vi mødes på parkeringspladsen umiddelbart indenfor stendiget hvor Glarmestervej udløber i Overdrevsvej. Parkeringspladsen ligger på venstre hånd, når du kommer fra Isterødvej, cirka 500 meter efter du har passeret lyskrydset ind til Kongens Vænge (Lidl). Fra modsat side – ved ankomst fra Københavnsvejsiden – møder du parkeringspladsen på højre hånd efter du har kørt 800 meter ad Overdrevsvej i retning mod Isterødsvej. Parkeringsområdet ligger i en lysning umiddelbart indenfor stendiget

Pris: 40 kr. for voksne – børn under 18 år gratis. Medlem af en af museets museumsforeninger 30 kr. pr. billet. Mobilepay 41274.

Tilmelding: Der er begrænsede pladser så tilmelding er nødvendig, helst på mail post@museumns.dk. Alternativt tlf. 7217 0240 – hverdage 9-15.

Museet følger gældende Corona restriktioner.

Foto: Daniel Overbeck

13. oktober 2020