Efterårsferie på Æbelholt Kloster

14. oktober 2023 : 12:00 - 22. oktober 2023 : 16:00

40 kr.

Besøg Æbelholt Kloster i efterårsferien. Vi har åbent lørdag d. 14 – søndag d. 22 oktober, kl. 12-16

Klosterruiner, kranier og klosterhave

Se ruinerne af Æbelholt Kloster – her kunne rejsende og fattige få et måltid mad eller lægehjælp i middelalderen. På museet er arkæologiske fund fra udgravninger i området. Lægeinstrumenter og skeletter viser hvad man måtte leve med og døde af før den moderne lægevidenskab.

Med en tablet i hånden kan du se klosterets bygninger rejse sig fra støvet. Som resterne af klosteret i dag ligger spredt i området, syner de ikke af så meget, men engang var Æbelholt Nordens største Augustinerkloster. Klosteret var faktisk en hel lille landsby med kirke, vandmølle og værksteder.

Ved køb af entrébillet kan du låne en tablet med ud i ruinterrænet. Et digitalt kort leder dig hen til fire forskellige punkter, hvor du kan afspille en kort filmsekvens, som viser, hvordan de imponerende bygninger tog sig ud, mens du hører om klosterlivet. Du kommer også på besøg i klostergården og træder indenfor i det storslåede kirkerum.

I klosterhaven kan du gå tur blandt medicinske planter, bier og sommerfugle. Der er kort gåtur til ruinerne og en længere gåtur i området byder på smuk natur.

Der er udendørs cafe stole, borde og bænkesæt, så man kan spise medbragt mad. Du kan også købe en kop kaffe, som kan nydes udendørs. Museumsbutik har bøger, postkort, snaps, kunsthåndværk, gammeldags slik – samt urtesalte og koldpresset urtesæbe.

‘Tag klosterhaven med hjem i din egen have’

Museets medarbejdere og uvurderlige frivillige har formeret og pottet planter som du kan købe. Så alle kan have glæde af de smukke planter, der gror i klosterhaven.

➤ Æbelholt 4 (ved Isterødvejen), 3400 Hillerød. Museumsværten kan kontaktes på 6181 5832 i åbningstiden.

➤ Entré: voksne 40 kr. Børn og unge under 18 år gratis. Gratis adgang til ruiner og klosterhaven året rundt.

➤ Omvisning efter aftale. Kontakt museet post@museumns.dk / 7217 0240.

Start:
14. oktober 2023 : 12:00