Byvandring i Gilleleje: Fiskere, sørøvere og anden verdenskrig

12. juli 2023 : 11:00 - 12:00

75 kr.

Kom med på en guidet byvandring og hør om Gillelejes spændende historie i det gamle fiskerleje. En byvandring om fiskere, sørøvere, flygtninge og meget mere.

Gilleleje er fisker- og turistbyen på Nordkysten af Sjælland. Bygget på sand og sild, har fiskerlejet en rig historie som også omfatter sørøveri og skibsforlis.

Byens fiskere byggede i 1530erne den første protestantiske kirke i Danmark og i en 14-dages periode reddedes 1300 danskere af jødisk afstamning til Sverige fra Gilleleje-området.

Alt det og meget mere fortæller kyndige guider, når der i juli og august hver onsdag er byture i Den gamle Bydel. Turene varer en times tid og har en længde på ca. en kilometer. Der sluttes af i Skibshallerne, museet om livet på Nordkysten fra omkring år 1200 til i dag.

Det kan du høre om på byvandringen

➤ Storbyen Gyldeleye på forkant med den Lutherske reformation
➤ Redningen af de danske jøder i 1943
➤ Danmarks første protestantiske kirke
➤ Sløje tider og forfald
➤ Hvad levede de af på sandet ved havet
➤ Gillelejes sørøvere
➤ Da ‘Kjø’venhavnerne’ kom til Nordkysten

Dato og tidspunkt for byvandringen

Onsdage kl. 11, d. 12. juli, 19. juli, 26. juli, 2. august, 9. august og 16. august.

Priser og betaling

Pris: Voksen kr. 75. Børn u. 18 gratis. Entré til Skibshallerne er inkluderet i prisen.
Kontant betaling på dagen eller mobilepay.

Her mødes vi

Turene indledes ved det store anker på Havnevej i Gilleleje – og slutter med en rundvisning i Skibshallerne, som blandt andet rummer en af Danmarks ældste både til fiskeri fra stranden. Det er samtidig den båd i Danmark som har tjent længst i fiskeriet.

Turen arrangeres af Gilleleje og Omegns Museumsforening i samarbejde med Museum Nordsjælland.

12. juli 2023
75 kr.