Byvandring gennem det middelalderlige Helsingør

18. august 2018 : 14:00 - 15:00

I forbindelse med Sundtoldmarkedet i Helsingør vil museumsinspektører og arkæologer Kjartan Langsted og Liv Appel vise arkæologiske glimt af Sundtoldsbyen. De har i en årrække har stået for de arkæologiske udgravninger i byen

På en tur gennem Helsingør skal vi høre om byen i senmiddelalderen, og om hvordan arkæologiske undersøgelser i byen bidrager til ny viden. Vi skal bl.a. besøge Gl. Færgestræde, hvor der endnu var strand, da Kong Erik af Pommern indførte Øresundstolden i 1420’erne – en afgift for alle skibe, der passerede gennem sundet. Vi skal desuden se på fundstederne i Hestemøllestræde og Munkegade, hvor udgravninger har afsløret nye aspekter af det kirkelige centrum, der voksede frem i byen efter de omfattende kongelige privilegier i 1426.

Varighed ca. 1 time. Mødested: Ved Kulturværftets hovedindgang, Allégade 2.

18. august 2018
Begivenhed Kategori: