[AFLYST] Besættelse og befrielse i Hørsholm 1940-1945

5. maj 2020 : 17:00 - 18:00

AFLYST. Foredrag af Arkivleder, Ph.d. Hans Jørgen Winther Jensen, Museum Nordsjælland

Under besættelsen havde det store flertal af den danske befolkning dagligdagen fyldt op med bekymringer om, hvordan de skulle få rationeringsmærkerne til at slå til. Samtidig fulgte de med i udviklingen på slagmarkerne, hvor danskernes fremtid blev afgjort i de store slag ved El Alamein og Stalingrad i 1942 og 1943.

I kampen for at klæde familien anstændigt på benyttede mange sig af Landsforeningen til Arbejdsløshedens Bekæmpelses Byttecentral, som denne tegning henviser til.

To små mindretal deltog imidlertid aktivt på hver sin side i det stod opgør for eller imod nazismen – også her i det fredelige Hørsholm

Mange Hørsholmborgere var nazister. Ikke i absolutte tal, men flere end andre steder i Nordsjælland. Så mange, at Hørsholm blev omtalt som en nazirede. Omvendt var der også mange frihedskæmpere.

Gratisbilletter bliver tilgængelige på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

5. maj 2020
,