Augustinerklosteret i Æbelholt – midt i Danmarks katolske Middelalder

26. maj 2018 : 13:00 - 14:30

Augustinerklosteret i Æbelholt – midt i Danmarks katolske Middelalder

Kom til Æbelholt og få en rundvisning på klosterruinen og i klosterhaven. Hør også om Augustinernes rolle som munkeorden i det danske samfund, om hvordan menneskers liv generelt blev præget af den katolske Middelalderen i Danmark og Norden.

I henved 400 år fra ca. 1175 – 1550 lå et af nordens største Augustinerklostre i Æbelholt, ved alfarvej mellem Roskilde og Helsingør.

Klostret tog sig af vejfarende, holdt sygehus, uddannede præster, holdt herberg for adlen og havde begravelsesret. Klosteret blev efter Abbed Vilhelms død og helgenkåring tillige et meget populært valfartssted for tusindvis af pilgrimme, syge og fattige, der søgte miraklets hjælp eller aflad ved Vilhelms grav.

Udgravningerne af Æbelholt kloster startede i 1935 og lidt efter lidt afdækkedes godt 780 begravelser af mænd, kvinder og børn.
Et udvalg af disse er i dag udstillet på klostermuseet sammen med lægeinstrumenter, pilgrimstegn og elskovsamuletter.

Klosterhaven med sine knap 100 forskellige lægeplanter til udskillelse af syge væsker og medicinsk behandling er i dag rekonstrueret, med den schweiziske St. Gallen klosterhave som forbillede.

Rundvisning ved Museumsinspektør Susan Johnsen og klosterhaveformidler Annelise Heiberg.

Der er gratis adgang til arrangementet.

26. maj 2018
Begivenhed Kategori: