Åbent hus på udgravningen af Markedspladsen i Hillerød

2. september 2021 : 16:00 - 18:00

Museum Nordsjælland inviterer til åbent hus på udgravningen af Markedspladsen i Hillerød torsdag d. 2. september kl. 16-18. Kom og se nogle af de fund vi har udgravet, og hør mere om det arkæologiske arbejde.

Pladsen har indtil for nylig fungeret som parkeringsplads. Men nu skal området bebygges, og inden det sker, undersøger museets arkæologer, hvad der har været af aktiviteter før i tiden.

Området har i historisk tid ligget ubebygget hen, og gennem mange år blev det brugt som losseplads. Dette blev påvist allerede i forundersøgelsen, hvor der dukkede tykke affaldslag op, som kunne dateres tilbage til 16- og 1700-tallet.

Mange af vores fund tyder på, at affald fra Frederiksborg Slot blev losset af på pladsen: Der er både kinesisk porcelæn, skår af fine glas og masser af affald fra luksusmåltider, som ikke har været alle forundt. Vi kan blandt andet se, at der er blevet spist østers i store mængder og masser af kød fra okse, svin, hjort, fugl, fisk og får.

I midten af 1700-tallet blev der opført et saltpeterværk, som lå tæt på pladsen. Som råstof til salpeterfremstilling brugte man især hestemøg fra slottets stutteri. Selve saltpeterværket lå uden for det areal, vi graver på, men vi undersøger også, om der er spor af aktiviteter, som relaterer til saltpeterværket i området.

Hvis du har lyst til at vide mere og til at opleve, hvordan vi arbejder med arkæologien på pladsen, så kom og besøg vores udgravning, når vi holder åbent hus.

Praktisk:

Der er områder med dybe huller. Derfor er det af sikkerhedsmæssige årsager vigtigt at følge arkæologernes anvisninger i fht. rute omkring feltet.

Tid: Torsdag d. 2. september kl. 16-18.

Sted: Markedspladsen; 3400 Hillerød (indgang på Markedsstræde).
Mulighed for parkering findes på modsatte side af Markedsstræde og i Slotsarkadernes P-hus.

2. september 2021
, , ,