Åbent hus på arkæologisk udgravning i Uvelse

30. september 2018 : 14:00 - 16:00

Kom til åbent hus på en arkæologiske udgravning.

Arkæologerne viser rundt og fortæller om den jernalderboplads som netop nu udgraves i Uvelse.

I århundrederne efter Kristi fødsel har der ligget fem større huse på området, med dertil hørende udhuse, brønde, jordovne og gruber fyldt op med affald. Husene har ikke alle sammen været i brug samtidig, men afspejler to eller tre samtidige gårde, hvor bygningerne efterhånden tages ud af brug og erstattes af nye.

Arkæologerne undersøger de efterladte bopladsspor, for at blive klogere på datidens huse, deres indretning og beboernes levevis. Fund af forkullede korn, frø og dyreknogler fortæller om datidens fødevarer; husdyr, dyrkning og indsamling.

I affaldsgruberne findes det kasserede inventar, som har kunnet modstå tidens tand, heriblandt fint udsmykkede lerkar fra husholdningen. Også spor efter smedens arbejde er netop dukket op. Smeden har altså haft sin gang mellem gårdene på jernalderbopladsen. Det kan meget vel tænkes, at et af de mindre huse har været hans værksted. Hans arbejde har indbefattet både fremstilling og reparation af redskaber.

En lille mose nær ved er også blevet undersøgt. Her har jernalderfolkene nedlagt et lerkar på et leje af sten. Udgravningen giver dermed ikke blot indblik i hverdagen for næsten 2000 år siden, men også et glimt af en – for os – ukendt forestillingsverden.

Hvad ved vi om livet i Nordsjælland i århundrederne efter Kristi fødsel? Og hvordan kan historien skabe værdi for nutidens og fremtidens Uvelse?

Grusparkeringspladsen ved Lystrupvej 57, 3550 Slangerup.

Søndag d. 30. september, kl. 14-16.

30. september 2018
,