Foredrag: Erkendelsens døre med bevidsthedsændrende planter

3. november 2022 : 19:00 - 20:00

60 kr.

Martin Kufahl, formand for Psykedelisk Samfund, holder foredrag torsdag d. 3. november kl. 19 -20.

Aldous Huxley reflekterede i bogen ‘Erkendelsens Døre’ (en: Doors of Perception) over hans oplevelser med meskalin, og hvordan det ændrede hans opfattelse af sin egen bevidsthed. Meskalin findes i bl.a. Peyote-kaktussen som har været brugt i Amerika i omkring 6000 år, og mange kulturer verden over har historisk brugt alskens bevidsthedsændrende planter til helbredelse og religiøse ritualer. Huxleys bog var med til at inspirere en generation af grænsesøgende unge i 60’erne, der også søgte at åbne ‘erkendelsens døre’ for at lære mere om virkelighederne på den anden side, uden dog at have samme kundskab, kultur og rituelle rammer omkring deres udfoldelser.

Martin Kufahl gør i dette foredrag et forsøg på at beskrive hvilke virkeligheder der befinder sig bag disse døre, og et bud på hvordan psykedeliske mediciner kan bruges konstruktivt i en moderne sammenhæng.

Torsdag d. 3. november kl. 19 -20.
Museum Nordsjælland, Frederiksgade 9, 3400 Hillerød.

Pris: 60 kr for ikke-medlemmer, 40 kr for medlemmer af museumsforeningen og Hillerød Biblioteksklub.
Billet købes på billet.dk.

Efterårsforedrag: En anden virkelighed – set fra andre perspektiver.

Med udgangen af oktober slutter Museum Nordsjællands arkæologiske særudstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ i Elværket i Hillerød. Inden da præsenterer museet en spændende afsluttende foredragsrække med foredragsholdere, der hver på sin måde forholder sig til spørgsmål om tro, trosforestillinger og en anden virkelighed i nutiden.

Den 20. september har vi fornøjelsen af at byde velkommen til Skandinaviens første kvindelige imam, Sherin Khankan, som vil tale om sit syn på kvinders rolle i islam.

I oktober er det en repræsentant for Det Jødiske samfund, som vil tale om, hvordan den jødiske tro har det i dagens Danmark. I november runder vi af med Martin Kufahl fra psykedelisk selskab, der vil indvi sit publikum i en anden virkelighed, når man anvender bevidsthedsændrende planter.

Foredragene finder sted på Museum Nordsjælland i Frederiksgade 9, 3400 Hillerød.

3. november 2022
60 kr.