Byg Tekno på Hillerød Bymuseum

Nordsten Maskinfabrik byggede landbrugsmaskiner – det kan du også prøve!

I udstillingen om Nordsten Maskinfabrik på Hillerød Bymuseum har vi en masse Tekno, så du også kan prøve at bygge maskiner!

Allerede som børn skulle drengene – for før i tiden mente man, at det kun var drenge, der kunne bygge maskiner – lære om teknik og konstruktion af maskiner, gennem deres leg. I 1928 grundlagde Andreas Siegumfeldt ‘Tekno – Dansk Legetøjs Industri’ netop med det formål. I Tekno var man, som du kan se på kataloget her, også optaget af at bygge landbrugsmaskiner, som her en høstmaskine. Med Tekno bygger man maskiner af små metaldele, der sættes sammen med små skruer, og der er både tandhjul og motorer.

Kig forbi Hillerød Bymuseum og prøv selv.

Forside Tekno byggebog. Drengen har vandkæmmet hår, skjorte og slips. Han skulle nok være maskiningeniør, når han blev stor. I dag kan både drenge og piger blive ingeniører og man behøver ikke gå med slips!

Nordsten Maskinfabrik

Nordsten Maskinfabrik har haft en stor betydning for Hillerød som arbejdsplads og for livet i Hillerød i det hele taget. Nordstensfabrikken blev grundlagt i 1877 under navnet Hillerød Maskinfabrik. Grundlæggeren, Peder Nielsen havde nemlig opdaget, at der var en stor efterspørgsel på maskiner, der kunne gøre arbejdet på markerne mere effektivt, så bønderne kunne tjene flere penge på deres korn. De var glade for Peder Nielsens maskiner og virksomhed blomstrede. I 1908 skiftede Peder Nielsen efternavn til Nordsten og så kom fabrikken også til at hedde Nordsten Maskinfabrik.

Reklame for Hillerød Maskinfabriks høstmaskine. Traktoren til højre kørte på damp og blev kaldt en lokomobile, 1913.

Det var vigtigt for Nordsten at have gode maskinarbejdere og folk med forstand på teknik. Der var nogle som opfandt og tegnede maskinerne, og andre, der byggede dem.

Høstmaskinerne bygges på Nordsten Maskinfabrik i Hillerød.

Nordsten Lokomobile.

Galleri