Vandmøllerne i Hillerød Syd – foredrag

25. oktober 2017 : 19:00 - 20:00

Hvad fandt de egentlig? Særarrangement om vandmøllerne ved Favrholm

I forbindelse med udstillingen i Elværket holder museet et særarrangement onsdag d. 25. oktober kl. 19-20.

Kom og hør om resultaterne af de omfattende arkæologiske undersøgelser af vandmøllerne i Hillerød Syd og se et udvalg af fundene.

I 2015 og 2016 udgravede museum Nordsjælland to vandmøller i Hillerød Syd. Vandmøllerne lå omkring Havelse å ved Favrholm, og var en ældre og yngre udgave af den historiske kendte Favrholm Ladegårdsmølle, som i starten af 1800-tallet erstattedes af en vindmølle.

Den ældre udgave af vandmøllen blev opført omkring 1550 syd for åen og nedrevet omkring 1572. Vandmøllen var opført i træ og ved nedrivningen blev en del af tømmeret taget med, og genanvendt i den nye vandmølle, som blev anlagt nord for åen.

Den nye vandmølle blev opført omkring 1572-75 i sten, men møllekanalen og konstruktionerne omkring denne, var i træ. Den stenbyggede vandmølle rummede en mængde fine detaljer, heriblandt en smedje og en kælder. Desuden var der bevaret ganske meget af møllekanalen, hvilket betød, at den nye vandmølle blev kåret af Slots- og kulturstyrelsen som ét af de bedste fund på landsplan i 2016.

25. oktober 2017
Begivenhed Kategori: