Arkæologisk og historisk rundvisning på Æbelholt Kloster

27. juni 2023 : 11:00 - 13:00

40 kr.

Rundvisning på Æbelholt Kloster. Historiker Jon Voss og arkæolog Kjartan Langsted fortæller om klosteret tirsdag d. 27. juni, kl. 11-13. Hør om nordens største Augustinerkloster og de arkæologiske fund og udgravninger.

I henved 400 år fra ca. 1175 – 1550 lå et af nordens største Augustinerklostre i Æbelholt ved alfarvej mellem Roskilde og Helsingør.
Klostret tog sig af vejfarende, holdt sygehus, uddannede præster, holdt herberg for adlen og havde begravelsesret. Klosteret blev efter Abbeden Vilhelms død og helgenkåring også et valfartssted for tusindvis af pilgrimme, syge og fattige der søgte miraklets hjælp eller aflad ved Vilhelms grav.

Klosterruinen blev udgravet fra 1935 og her afdækkede man ca. 1100 begravelser af mænd, kvinder, børn og fostre. Et udvalg af disse er udstillet på klostermuseet sammen med lægeinstrumenter, pilgrimstegn og elskovsamuletter.

Klosterhaven med sine knap 100 forskellige lægeplanter til udskillelse af syge væsker og medicinsk behandling, er i dag rekonstrueret efter den schweiziske St. Gallen klosterhave som forbillede.

Efterfølgende kan man nyde sin medbragte mad i haven. Der kan købes en kop kaffe på museet.

Sted: Æbelholt Kloster, Æbelholt 4, 3400 Hillerød

Tid: Tirsdag d. 27. juni, kl. 11-13

Entre: kr. 40. Der betales hos museumsværten efter rundvisningen.

27. juni 2023
40 kr.