Rundvisning: Opdagelsen af Æbelholt klosterruin

12. juli 2020 : 13:00 - 14:00

40 kr.

Kom til rundvisning på Æbelholt klosterruin og klosterhave søndag d. 12. juli kl. 13-14. Hør mere om hvorfor klosteret kom til at ligge i Æbelholt, om opdagelsen af ruinen og læge Vilhelm Møller-Christensens arbejde med ruinen.

I henved 400 år fra ca. 1175 – 1550 lå et af nordens største Augustinerklostre i Æbelholt, ved alfarvej mellem Roskilde og Helsingør. Fra at være gået fuldstændig i glemmebogen i henved tre og et halvt århundred, blev de første teglstensbrokker opdaget i 1920’erne – og i 1930’erne igangsatte en nytilflyttet læge en meget ambitiøs plan: Han ville finde og udgrave resterne af det engang så storslåede Æbelholt kloster.

Klostret tog sig i sine velmagtsdage af vejfarende, holdt sygehus, uddannede præster, holdt herberg for adlen og havde begravelsesret. Klosteret blev efter Abbed Vilhelms død og helgenkåring tillige et meget populært valfartssted for tusindvis af pilgrimme, syge og fattige, der søgte miraklets hjælp eller aflad ved Vilhelms grav.

Udgravningerne af Æbelholt kloster startede i 1935 og lidt efter lidt afdækkedes godt 1100 begravelser af mænd, kvinder og børn. Et udvalg af disse er i dag udstillet på klostermuseet sammen med lægeinstrumenter, pilgrimstegn og elskovsamuletter.

Klosterhaven med sine knap 100 forskellige lægeplanter til udskillelse af syge væsker og medicinsk behandling er i dag rekonstrueret, med den schweiziske St. Gallen klosterhave som forbillede.

Pris: 40 kr. (Gratis under 18 år) Kræver forhåndstilmelding, da der er begrænset antal pladser – på mail: post@museumns.dk

Tid: Søndag d. 12. juli, kl. 13-14

Sted: Æbelholt kloster. Der er åbent på klostermuseet så man efterfølgende kan se opgravede skeletter og genstande. Rundvisningen forgår på ruinen.

Guide: Museumsinspektør Susan Johnsen

12. juli 2020