Elværket: Sommerferie med Nivåpigen

juni 29 : 11:00 - august 11 : 16:00

Nivåpigens legeunivers

Sommertid er legetid. Besøg Elværket Hillerød og oplev Nivåpigen helt tæt på.

Nivåpigen var barn for mere end 7000 år siden i den periode, vi kalder jægerstenalderen. Her levede man på naturens betingelser og spiste hvad man fandt i naturen – f.eks. hasselnødder og muslinger. Naturen har indgået i alle livets forhold, sikkert også i børnelege.

Prøv at spille og lege med hasselnødder, muslinger og naturmaterialer. Gå på opdagelse i den arkæologiske udstilling Ad libitum – måltidet gennem 8000 år og find inspiration til at lege på naturens betingelser – ligesom Nivåpigen.

Se en ansigtsrekonstruktion af Nivåpigen og læs historierne om, hvad hun har spist i sit korte liv.

Vi har åbent hver dag i sommerferien, kl. 11 – 16. Lørdag d. 29. juni – 11. august.

Nivåpigens legeunivers er for børn 7-13 år i Elværkets arkæologiske udstilling, Ad libitum – måltidet gennem 8000 år.

Entré: Gratis for børn og unge under 18 år. Voksne 40 kr. Museet tager imod kontanter, mobilepay og dankort.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, 3400 Hillerød. Der er adgang for brugere af mindre kørestole.

Parkering: For museets gæster er der 2 timers gratis parkering bag museet. Husk P-skive.

Stenalderjægere ved Nivå

I 1994 blev flere grave fra Nivå udgravet. Disse grave stammer fra den sidste del af jægerstenalderen. Gravene var anlagt meget nær ved den daværende fjordarm, og vi kan forestille os et stenaldersamfund, der har levet af fjordens rige muligheder. En af gravene, som dengang vakte opsigt, var en meget velbevaret barnegrav.

Intet i graven kunne indikere barnets køn, og selvom man almindeligvis er meget forsigtig med at kønsbestemme barneskeletter, blev barnet alligevel vurderet til at være en dreng, og er derfor kaldt Nivådrengen.

En ny naturvidenskabelig metode har nu givet mulighed for at kønsbestemme det ca. 5 årige barn fra ca. 5500 f.Kr. til at være en pige. Læs mere i nyhedsartikel: Det blev en pige!

Start:
juni 29 : 11:00