Påskeferie i Elværket: Nivåpigens legeunivers

marts 23 : 11:00 - april 1 : 16:00

Besøg Elværket Hillerød i Påsken og oplev Nivåpigen helt tæt på.

Se en ansigtsrekonstruktion af Nivåpigen i Museums Nordsjællands arkæologiske udstilling Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år., sammen med historierne om, hvad hun har spist i sit korte liv.

Kom og prøv nogle spil med naturmaterialer. Tage børnene med og prøv lege, som vi forestiller os, at Nivåpigen kunne have underholdt sig med. I stenalderen levede man på naturens betingelser og derfor indgik naturen også i alle livets forhold, formentlig også legene.

Børn og voksne kan også udforske udstillingen i en lille skattejagt.

Stenalderjægere ved Nivå

I 1994 blev flere grave fra Nivå udgravet. Disse grave stammer fra den sidste del af jægerstenalderen. Gravene var anlagt meget nær ved den daværende fjordarm, og vi kan forestille os et stenaldersamfund, der har levet af fjordens rige muligheder. En af gravene, som dengang vakte opsigt, var en meget velbevaret barnegrav.

Intet i graven kunne indikere barnets køn, og selvom man almindeligvis er meget forsigtig med at kønsbestemme barneskeletter, blev barnet alligevel vurderet til at være en dreng, og er derfor kaldt Nivådrengen.

En ny naturvidenskabelig metode har nu givet mulighed for at kønsbestemme det ca. 5 årige barn fra ca. 5500 f.Kr. til at være en pige. Læs mere i nyhedsartikel: Det blev en pige!

Åbningstider: Lørdag d. 23. marts – mandag d. 1. april, kl. 11-16.

Nivåpigens legeunivers er for børn 7-13 år i Elværkets udstilling, Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år.

Det er sjovest at lege med i skattejagt, når man selv kan læse, eller får hjælp fra en, der kan læse højt. Teksterne er læsevenlige. Der er en slikkepind til børn som deltager i skattejagt.

Entré: Gratis for børn og unge under 18 år. Voksne 40 kr. Museet tager imod kontanter, mobilepay og dankort.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, 3400 Hillerød. Der er adgang for brugere af mindre kørestole.

Parkering:  For museets gæster er der 2 timers gratis parkering bag museet. Husk P-skive.

Start:
marts 23 : 11:00