Naturens dag: På jagt efter vild natur og verdensarv i Gribskov

13. september 2020 : 10:00 - 12:30

Mellem vilde natur nationalparkplaner og umistelige verdensarvsværdier

På Naturens Dag indbyder Hillerød Kommune og Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland til en vandretur i Gribskov på jagt efter den vilde natur og verdensarven.

Følg de 350 år gamle jagtveje – udlagt snorlige gennem naturen for at skabe overblik og orden i den uvejsomme skov – på sporet af verdensarvsværdierne og planerne om mere vild og urørt natur i en ny Naturnationalpark.
Hvilke vilde fortællinger om natur og parforcejagt rummer Gribskov mon allerede – og hvordan skal de nye planer om en vildere natur forstås i sammenhæng med verdensarven?

Biolog Søren Ferdinand Hansen fra Hillerød Kommune og site manager for Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland, Jesper Munk Andersen, fører an på turen og giver deres bud på vilde naturoplevelser og dramatiske jagtfortællinger. Deltagerantallet er begrænset og tilmelding er en forudsætning pga. gældende Coranavirus regler.

Praktisk:

Tidspunkt: Søndag d. 13. september, kl. 10 – ca. 12.30

Mødested:
Turen går fra parkeringspladsen ved Ottevejskorset på Kildeportvej mellem Nødebo og Gadevang, hvor turen også ender. Husk praktisk fodtøj og tøj efter vejret.

Forløb:
En vandretur rundt i Gribskov og verdensarven med fokus på natursyn og områdets natur- og kulturværdier ved biolog Søren Ferdinand Hansen, Hillerød Kommune, og site manager Jesper Munk Andersen, Parforcejagtlandskabet i Nordsjælland.

Deltagerantal: I alt 50 personer – begrænset antal pladser.

Tilmelding:
Det er gratis at deltage i turen, men tilmelding er nødvendig på post@museumns.dk eller 7217 0240 (hverdage 9-15).

Foto: Daniel Overbeck.

13. september 2020