Grumme Foredrag: Moselig og menneskedele – menneskeofring og forfædrekult

25. februar 2020 : 19:00 - 20:00

50 kr.

Hvilke tanker gemmer der sig mon bag ideen om at ofre et menneske? Hvordan kan man bruge menneskeknogler som råmateriale til redskaber og lignende? Ud fra hvilket etisk princip er det i orden, at menneskeknogler er røget ud med husholdningsaffaldet? Og hvad betyder det, at man ved opførelsen af et hus har placeret en menneskeknogle sammen med en dørstolpe eller under ildstedet?

Museumsinspektør Pernille Pantmann vil besvare disse og mange andre spørgsmål i sit foredrag, hvor hun sætter vores eget moderne menneskesyn og etik i perspektiv. Vi kan mene, at disse opfattelser af menneskelivet er uetiske – og grumt endda, men kan man tillade sig at synes det? Er det ikke en fordømmende tilgang til den forhistoriske levevis? Under alle omstændigheder er den forhistoriske levevis så fascinerende, fordi den på mange måder ligger fjernt for vores tankegang i dag – eller gør den?

Grumme Foredrag

Foredragsrække i Hillerød: liste over alle arrangementer.

Alle foredrag er af én times varighed og afholdes i Frederiksgade 9, 3400 Hillerød fra kl. 19-20.

Efterfølgende er der mulighed for at se udstillingen Grumme Skæbner i Elværket, Frederiksgade 11.

Pris: 50 kr. pr. foredrag inkl. adgang til udstilling, samt kaffe og kage.

Medlemmer af biblioteksklubben i Hillerød og museumsforeningerne for Museum Nordsjælland betaler 35 kr. pr. foredrag.

Tilmelding påkrævet på mail post@museumns.dk eller tlf. 6181 5812. Der kan betales med kontanter eller Mobile Pay på nr. 186672.

Der er gratis parkering bag museet.

Foto: af tørvegravere, som har fundet kranier i mosen, der kaldes for ‘De onde grave’

25. februar 2020
50 kr.