Middelalderdag ved Asserbo Slotsruin

28. april 2017 : 14:00 - 18:00

Asserbo slotsruin

Museum Nordsjælland deltager i Halsnæs Biblioteks stort anlagte arrangement omkring Slotsruinen, hvor der vil være rundvisninger med fortællinger, rollespil og værkstedsaktiviteter, samt smagsprøver på middelaldermad.

Aktiviteter for alle

Ridder Rune og hans lystige svende holder middelaldermarked, hvor der laves smykker og knive med gamle håndværksteknikker. De serverer også rigtig middelaldermad lavet over åben ild..

Man kan selv prøve at snitte sin egen smør kniv eller lave middelaldersmykker. Rebslagere viser deres håndværk.

Der bliver fortalt historier om Mikkel Langbue. Riddere opfører drabelige kampe og slag samt arrangerer middelalderlege og rollespil.

Der er også flyveopvisning med falkoneren Rasmus Nielsen, som viser hvordan en jagtfalk arbejder. Mads og Magnus fra middelalderbandet Pøbel kommer og spiller.

Tre gårdbutikker medvirker med markedsboder, og der kan man købe f.eks. brød, pølse, øl, mjød, mel, havregryn og honning samt kunsthåndværk af uld og skind.

Om formiddagen kommer en hel masse glade skolebørn og prøver de mange forskellige aktiviteter. Fra klokken 14 er det primært for børnefamilier og andet godtfolk. Der vil være mulighed for at spise sin aftensmad derude. Man er velkommen til at medbringe tæpper og madkurv eller man kan købe dejlig middelaldermad lavet over bål.

Ruinerne af slottet i Asserbo går langt tilbage i historien.  Det blev grundlagt som kloster af biskop Absalon i 1163. Senere blev det krongods, indtil sandflugten lagde egnen øde. I dag står slotsruinen i Tisvilde Hegn flot og restaureret, og nu får den nyt liv for en dag.

Mødested

Asserbo Slotsruin, for enden af Bisp Absalons vej, 3300 Frederiksværk