Fra Mariadyrkelse til Hekseprocesserne

27. april 2017 : 16:00 - 17:00

– et ændret kvindesyn fra middelalder til reformation? Museumsinspektør Susan Johnsen fortæller i foredrag om et tilsyneladende ændret syn på kvinder fra middelalder til reformation og diskuterer mulige årsager til forringelsen af kvinders vilkår efter Reformationen. Var det økonomiske, religiøse eller politiske motiver, der lå bag det nye kvindesyn?

Det tredje af tre lokalhistoriske foredrag som Museum Nordsjælland, i samarbejde med Hørsholm Bibliotek, afholder i vinteren og foråret 2017.

I vikingetidens slutning var kvinders stilling god. Ved kristendommens ankomst til Norden bibeholdt kvinderne i første omgang denne stærke stilling i samfundet trods begyndende ændringer som f.eks. forringelse af frillebørns arveret. Med tiden blev Mariadyrkelsen i det nu katolske Norden særdeles stærk og med den fulgte en forherligelse af kvindelighed. Efter Reformationen begyndte et helt andet syn på kvinder tilsyneladende at gøre sig gældende. Kvindernes rettigheder i samfundet forsvandt hastigt, seksualmoralen ændredes ovenfra med brug af magt, og hekseprocesserne bredte sig som en steppebrand over hele det nylig reformerte og calvinistiske Nordvesteuropa.

Tilmelding

Arrangement er gratis, men billetter skal hentes på forhånd, enten på bibliotekets hjemmeside eller på biblioteket i den betjente åbningstid, mandag-fredag kl. 11-18 og lørdag kl. 10-14.

Lilletrommen, Hørsholm Bibliotek
Bibliotekstorvet 1