Lurfundene fra Blistrup

29. september 2016 : 19:00 - 21:00

*Foredraget er desværre aflyst, vi beklager*

I 1858 dukkede der to lurer frem af tørven i en lille mose ved Blistrup. Fund af denne art var ikke ukendt, idet intensiv tørvegravning i disse år havde resulteret i opgravning af flere lurer og andre pragtstykker fra bronzealderen over hele Danmark. Dette har naturligvis sat en masse tanker i gang om, hvorfor genstandene havnede i moserne, hvad er en lur egentlig, og hvordan bliver den brugt? Desuden er det svært at forestille sig, hvilken betydning lige nøjagtig vores lokalsamfund har haft i bronzealderen, men ved at se på det arkæologiske materiale, der er til rådighed, kan vi i hvert fald opsætte nogle kvalificerede teorier.

Foredragsholder: Arkæolog og museumsinspektør Jannie Carina Olsen, Museum Nordsjælland

NB: Viste billede er Lurblæserne fra Rådhuspladsen i København

29. september 2016