Landbrugets dag: Søborg Sø – historie og arkæologiske fund

15. september 2019 : 10:00 - 16:00

Naturudvikling og genetablering af Søborg Sø i samspil med lodsejerne

På landbrugets dag, søndag d. 15. september kan du høre historien omkring det middelalderlige slot og de mange fund fra andre perioder, som findes omkring Søborg Sø.

Især i jægerstenalderen var man tiltrukket af det kystnære landskab. På vestbredden af fjorden, som Søborg Sø var dengang, har museet udgravet en 10.000 år gammel boplads i 2018. Bopladsen gemte på en stor rigdom af fund, især knogler var velbevarede på trods af de 10.000 år i jorden. I fjorden ud for bopladsen havde man ofret to uroksekalve, hvilket er helt unikt for dansk forhistorie.

Kom og se nogle af fundene og hør de mange historier om vores fælles fortid.

Landbrugets dag

Dagen byder på mange aktiviteter – oplev landbruget, naturen, historiens vingesus og hør om genetableringen af søen.

Prøv traktortur med lokal guide. Hør hvordan et naturprojekt bliver til og om fuglene på Søborg Sø. Udstilling om søens historie. Klappekalve, halmlegeplads, pandekagebagning og opgaveræs. Café med kaffe, kage samt mad og drikke baseret på lokale fødevarer. Kom tæt på maskinerne – historiske og nye.

Se alle dagens aktiviteter på aabentlandbrug.dk

Parkering ved Ørbakkevej, indkørsel ved Holtvej 67, Græsted. Søndag 15. september kl. 10 – 16

15. september 2019
Begivenhed Kategori: