[AFLYST] Kulturnat Hillerød i Elværket: Det sidste måltid

18. september 2020 : 17:00 - 20:00

Kulturnat Hillerød i Elværket

Aflyst

Hvad var det sidste måltid i forhistorien – kan man virkelig finde ud af det? Ja, det kan man faktisk –  for arkæologerne er af og til så heldige, at der er bevaret maveindhold i de skeletter, de udgraver.

I Elværket vil Kulturnatten kredse om forskellige former for ‘Det sidste måltid’. Det kunne være skrubber stegt i gløderne, som der blev fundet rester af i maven på et stenalderskellet fra Nivå, grøden som Tollundmanden spiste inden han blev ofret i en mose for 2-300 år siden – eller et sømandsmåltid, som strandvaskeren fra 1800-tallet sandsynligvis har spist inden han faldt overbord og druknede.

Og måske bliver du overrasket over forløberen for vor tids ‘kaffe og kage’ efter en begravelse.

Arkæologerne byder velkommen til prøvesmagning på ‘Det sidste måltid’ i særudstillingen Grumme Skæbner, som også er åben.

Sted: Elværket, Frederiksgade 11
Tidspunkt: 18. september kl. 17-20
Entre: Gratis
Billetter: Nej, men der kan være reguleret adgang pga. corona-retningslinjer.

18. september 2020
,