Fotoudstilling: ‘Arkæologisk Guld’

8. oktober 2020 : 9:00 - 9. november 2020 : 17:00

Fotoudstilling på gågaden i Helsinge.

– ‘Finder du guld?’

Dette er formentlig det oftest stillede spørgsmål, som arkæologer fra Museum Nordsjælland kommer ud for. Alternativt er det erstattet med spørgsmålet om, hvorvidt de ‘har fundet det tredje guldhorn’.

Der er en forventning, eller måske blot et håb om, at det er guld, som arkæologerne er på jagt efter. Derfor virker det måske også lidt overraskende på de fleste, at arkæologer kan blive så begejstrede for ting, der langt fra skinner som guld. For ud fra et arkæologisk synspunkt kan guldet ligge i en genstands sjældenhed, dets smukke udformning, dets særlige historie, eller dets naturvidenskabelige potentiale. Altså i princippet finder arkæologen ofte guld, selvom det ikke skinner gyldent.

Der er et gammelt ordsprog, der siger ‘ikke alt der skinner er guld’. Arkæologerne tilføjer; ‘det behøver ikke at skinne for at være guld’. Fotoudstillingen på gågaden snyder os dog ikke for en illustration af det forhistoriske ægte guld i form af en guldring.

Med udstillingen ‘Arkæologisk Guld’, bliver man taget med på en opdagelsesrejse, hvor man ser fundene gennem et arkæologisk filter, som på magisk vis afslører ‘guldet’ i en lang række genstande fra fortiden omkring Helsinge. Fundene er udgravet i Troldebakkerne, ved det kommende sundhed- og administrationshus og generelt på udstykninger omkring Helsinge.

Udendørs fotoudstilling med fund fra fortiden omkring Helsinge. Fra d. 8. oktober til d. 5. november på gågaden i Helsinge, ud for Østergade nr. 8.

Guldringen på billedet øverst er fundet ved det kommende sundheds- og administrationshus ved Østergade. Den måler 1,5 cm. Fotograf: Phillip Nørgaard.

Miniaturelerkar fundet ved Troldebakkerne. Det måler ca. 5 cm i højden.

Start:
8. oktober 2020 : 9:00